Cigaretka na dva ťahy
Dominik Dán
Autor recenzie: Tomáš Pavlišinovič (IG @tomaw.p)

Kniha Cigaretka na dva ťahy - www.ipark.sk
Pútavý, napínavý a vtipný. Takýto je nový Dominik Dán.

Dominik Dán nás vo svojej 25. knihe, Cigaretka na dva ťahy, vezme späť do 90. rokov. Detektív Richard Krauz spolu so zvyškom tímu po niekoľkých mesiacoch ničnerobenia dostane nový prípad – vodiča dodávky, ktorého zastrelili a následne v dodávke upálili. Išlo o hroznú udalosť. Hrozná smrť, zohavená mŕtvola, ťažký zločin a dôkazy žiadne. Lenže podarí sa Krauzovi a Chosému určiť z malého množstva dôkazov, kto bol vrahom? Podarí sa im vyriešiť problém, ktorý ide ruka v ruke s prípadom?

Dominik Dán už dlhšiu dobu patrí medzi mojich obľúbených autorov krimi. Hoci som od neho nečítal všetko, ale viem, že keď po nejakej jeho knihe siahnem, tak sa nemusím ničoho báť. Môžem s určitosťou povedať, že Dominik Dán je najvýraznejší autor krimi na Slovensku a aj v Česku. Píše neskutočne jednoducho a pútavo, vynecháva zbytočné opisy a v niektorých momentoch píše aj veľmi vtipne. A tak tomu bolo aj v tejto knihe.

V prvých kapitolách knihy sa stretávame s novými postavami, ktoré autor necháva pod rúškom tajomstva. Vieme o nich len to, čo chcú spraviť a ako to chcú spraviť. Autor sa nesnaží čo najviac nám opísať postavy. Práve naopak. Dáva príbehu pomalý priebeh, vďaka čomu sa postavy postupne vykresľujú a zisťujeme o nich viac. Avšak, netrvá to dlho. Autor postavy necháva istý čas na pokoji a začne rozprávať druhú časť príbehu z pohľadu vyšetrovateľov, ktorí dostanú nový prípad. Spočiatku majú veľmi málo dôkazov, začnú vo vyšetrovaní tápať a žiadne nové dôkazy nepribúdajú. K tomu všetkému sú ešte Krauz a Chosé na istý čas odvolaný z prípadu z prísne tajných dôvodov. No postupom času zisťujú, že za jedným úmrtím je toho omnoho viac, ako sa môže zdať.

Čo si na Dominikovi Dánovi najviac cením, je to, ako reálne dokáže vykresliť svoje postavy. Počas čítania knihy som mal pocit, ako keby tieto postavy skutočne existovali. Ich vlastnosti, správanie, dialógy... všetko na mňa pôsobilo až príliš reálne. Tieto postavy majú v sebe niečo, vďaka čomu na mňa pôsobia tak typicky slovensky. Možno je to správaním, spôsobom, akým sa vyjadrujú alebo to je ich povahou.

Mne osobne najviac prirástla k srdcu dvojica Krauz a Fischer. Ide o postavy, bez ktorých by som si už knihy od Dominika Dána ani nevedel predstaviť. Ide o postavy, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Čo nemá Krauz, to má Fischer. A naopak. Okrem nich sa mi ešte páčili postavy ako Váňa, ktorý by bez jedla neprežil ani hodinu, Kuky, ktorý s radosťou do každého rýpe alebo ich nadriadený Mayor, ktorý má večne strach zo svojho šéfa.

Rozleteli sa dvere. Ako vždy bez zaklopania vtrielil šéf oddelenia vrážd Alexander Mayor. V ruke držal hárok papiera, ešte za pochodu ho študoval.

„Kto má čas?

Hlúpa otázka, veď už skoro mesiac nemali nový prípad.

„Choď vedľa, šéfe, my nemôžeme, práve riešime zložité neodkladné záležitosti,“ snažil sa ho vystrnadiť Kuky.

„Aké?“

„Operujeme tlačenku a resuscitujeme muchu.“

„Kolega Burger jej zlomil väzy. Šéfe, chcel by som ohlásiť prvú marcovú vraždu. Nevieš, ktorému oddeleniu to patrí?“

„Vražda muchy? Prebohaživého, kam som sa to dostal?“ zaúpel. „Keď ja pri vás neskončím na psychiatrií, tak potom už nikto!“

„Prišiel si s tým, že kto má čas.“

„Jáj! Áno! Tak kto má čas?“

„O čo ide?“

„Stratil sa chlapík s dvoma miliónmi korún.“

Dalo by sa povedať, že Dominik Dán je už klasikou krimi literatúry. Je úplne jedno, či začínate s krimi literatúrou, alebo ju už dávno čítate a ste jej milovníkom. Knihami od Dominika Dána nič nepokazíte. Práve táto kniha, a samozrejme aj ďalšie knihy od Dána, sa skvelo hodia práve pre osoby, ktoré by chceli začať s krimi. Jeho knihy spĺňajú požiadavky, ktoré by mala mať dobrá krimi kniha:

• hlavné postavy, ktoré si zamilujete,
  • originálny príbeh, ktorý je zároveň aj napínavý,
  • vtipné momenty a